Als we willen breken met de kwalijke trend dat scholen steeds meer leerlingen buitenzetten, zullen leerkrachten, directie, ouders en hulpverleners meer aan preventie moeten doen. Dat meent het Centrum voor Leerlingenbegeleiding. "Práát met de puber die achter in de klas op tafel ligt te suffen."
IN 2 JAAR 40% MEER LEERLINGEN VAN SCHOOL GESTUURD
80% is jongen. Dat is altijd zo geweest. Ze hebben ook meer gedragsproblemen
Wat baten strafstudie en oudercontact als de jongere niet luisteren wil? Wanneer leerlingen het écht te bont maken, rest hun school in veel gevallen nog maar één oplossing: ze buitenzetten. "Geen enkele school doet het graag, maar het kan soms niet anders", zegt Inge Van Trimpont, voorzitter van ISC, de overlegcel voor de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB's) van de onderwijsnetten. "In de meeste gevallen hebben de leerlingen een grens overschreden door bijvoorbeeld agressief te zijn of diefstallen te plegen."
Vorig schooljaar werden in Vlaanderen en Brussel 2.387 leerlingen definitief uitgesloten. Dat zijn er 17% meer dan het jaar voordien en 40% meer dan twee jaar eerder. Opmerkelijk is dat acht op de tien van de buitengegooide leerlingen jongens zijn. "Dat is altijd al zo geweest. Zij hebben ook meer gedragsproblemen en worden misschien iets makkelijker schoolmoe", zegt Van Trimpont.
Wie niet meer welkom is, moet elders aankloppen. De meesten vinden wel een geschikte school, maar dat wil niet zeggen dat daarmee alle problemen van de baan zijn. "Voor sommigen doet een nieuwe omgeving al heel veel, zeker als hun probleemgedrag te maken had met hun klasgroep of richting. Je hebt ook leerlingen die door de verandering gaan beseffen dat ze zich nu wel echt moeten herpakken. Maar er is ook een groep voor wie de nieuwe school geen oplossing betekent. Ook die jongeren moeten we blijven begeleiden. We moeten hen de kans geven om te groeien en uit hun fouten te leren. Loslaten mogen we in geen geval."
Voelsprieten
De groeiende problematiek is volgens het CLB vooral te wijten aan de toename van probleemjongeren. Professor Martin Valcke (UGent) wijst ook op het feit dat scholen hun reglementen te strikt interpreteren en te weinig aandacht besteden aan leerprocessen en sociale problemen. Hoe dan ook wordt het de komende jaren zaak om de trend te doorbreken. "Leerkrachten moeten daarom voldoende aandacht besteden aan hun probleemleerlingen", zegt Van Trimpont."Jongeren zijn gevoelig voor onderscheid: iédere leerling wil het gevoel hebben dat zijn leerkracht met hem bezig is en samen een weg wil afleggen om uiteindelijk te slagen. Er lopen geen leerkrachten rond die dat niet willen, maar ze moeten het heel bewust doen. Als een leerling achteraan ligt te suffen op zijn bank, spreek je daar beter na de les eens rustig mee dan dat je die voor de hele klas aanpakt. Niet evident, want pubers zijn niet de gemakkelijkste klanten. Maar het zijn de voelsprieten van leerkrachten die de eerste signalen moeten opvangen van mogelijk probleemgedrag."
"Anderzijds moeten scholen ook de ouders erbij betrekken en hen duidelijk maken wat er verwacht wordt van hun kind. Dat kan ook helpen om problemen te vermijden of ze niet uit de hand te laten lopen, in samenwerking met onder meer het CLB."
Vraag 1: Wat vind jij van deze cijfers? Schrik je hiervan?
Vraag 2: Ken jij de procedure op onze school voor uitsluiting? Zoek de stappen op en schrijf ze op.
Vraag 3:
Vorig schooljaar zijn er in Brussel en Vlaanderen maar liefste 2.387 leerlingen definitief uitgesloten.
Dat zijn er 17 % meer dan in schooljaar 2014-2015 en 40 % meer dan in schooljaar 2013-2014.
Kan jij voor beide schooljaren berekenen hoeveel leerlingen elk schooljaar werden uitgesloten.
2013-2014 …….. leerlingen
2014-2015 …….. leerlingen
LET OP GEBRUIK DE REGEL VAN DRIE MAAR DAN BOVEN DE HONDERD.
DE LEERKRACHT LAAT EEN VOORBEELD ZIEN. (VRAAG DIT AAN DE LEERKRACHT)
Vraag 4: 80 % van de uitsluitingen zijn jongens. Schrik jij hiervan? Hoe zou dit komen denk jij persoonlijk?
Vraag 5: Bereken hoeveel meisjes er vorig schooljaar definitief werden uitgesloten? (uitrekenen!)
Vraag 6: Volgens het artikel moeten de scholen meer aan preventie doen.
Leg in eigen woorden uit wat men bedoelt met preventie. (Je mag een woordenboek gebruiken)
Vraag 7: In welke gevallen kan soms een nieuwe omgeving zorgen voor beterschap? Zoek het antwoord in de tekst.
Vraag 8: Wat is volgens het CLB een oorzaak van deze toename? Zoek het antwoord in de tekst.
Vraag 9: Volgens professor Martin Valcke zijn er ook andere oorzaken van deze toename. Welke?
Vraag 10: Wat bedoelt men met de "voelsprieten van leerkrachten"? Zoek het antwoord in de tekst. Probeer in eigen woorden uit te leggen.
Vraag 11: Noem drie zaken waardoor jij denkt dat leerlingen schoolmoe worden?
Vraag 12: Wat zouden volgens jouw scholen kunnen doen tegen schoolmoeheid. Geef concrete oplossingen. (Minimum 5 regels)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten