Pestkoppen zijn met
minder
Goed nieuws: er worden almaar minder
leerlingen gepest op school. Slachtoffers van pestgedrag durven er makkelijker
over praten met hun ouders.
Onderzoekers
van de Universiteit Gent hebben het pestgedrag in de Vlaamse scholen in kaart
gebracht. Ze ondervroegen 9566 leerlingen in het secundair en in de derde graad
van het basisonderwijs.
De
resultaten zijn hoopgevend. In 2010 werd nog 24,5 procent van de leerlingen
minstens één keer in twee maanden gepest. Vier jaar later was dat aantal gezakt
naar 19,3 procent.
Geen taboe
‘Er
zijn ook minder pestkoppen’, zegt onderzoeker Gie Deboutte. ‘Het aantal leerlingen
dat meermaals per week anderen pest, is op vier jaar tijd met 30 procent
gedaald. Dat is een mooie evolutie.’
Volgens
Deboutte is pesten niet langer een taboe: ‘Er wordt meer over gepraat, thuis en
in de klas. Scholen besteden er meer aandacht aan. Zodat er minder wordt
gepest.’
LEES MEER
Hardleers
Toch
is er nog altijd een groep leerlingen die erg vaak het slachtoffer worden van
hardleerse pestkoppen. ‘Die groep heeft extra aandacht nodig’, zegt Gie
Deboutte.
De
Vlaamse Week tegen Pesten is alvast een goed voorbeeld van hoe het wél kan. Dit
jaar staat de strijd tegen pestgedrag in de kijker van 30 januari tot 5
februari. In nogal wat scholen en ook bij de jeugdbeweging worden in die
periode allerhande acties op touw gezet.
Brullie
Jongerenzender
Ketnet draagt zijn steentje bij met de ‘Move tegen pesten’. Ketnet-wrapster
Sien en stand-upcomedian William Boeva roepen alle kijkers op om een brullie te worden: iemand die het uitschreeuwt tegen pesterijen. Op donderdag
4 februari volgt een liveshow op Ketnet.
Vraag 1:
a) Ben
jij ooit al eens getuige geweest van een pestsituatie? (op school of elders) ..............................................................................................
b) Zo
ja, wat heb je toen gedaan?...........................................................
..........................................................................................................
c) Wat
zou jij doen als iemand op school jou pest?
..........................................................................................................
..........................................................................................................
Vraag 2:
Surf naar de website http://www.praatoverpesten.be/ vanuit het standpunt van de jongere om de volgende opdracht op te
lossen.
Er
zijn enkele grote verschillen tussen plagen en pesten.
Probeer het verschil tussen plagen en pesten uit te leggen aan de hand van dit schema.
Probeer het verschil tussen plagen en pesten uit te leggen aan de hand van dit schema.
PLAGEN
|
PESTEN
|
|
ó
|
||
ó
|
||
ó
|
Het pesten is ondertussen al sterk geëvolueerd.
Naast het klassieke pesten bestaan er ondertussen ook nieuwe vormen van pesten.
Som er drie op en geef een beetje uitleg.
·
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
·
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
Vraag 3:
Natuurlijk wil je
dat het pesten zo snel mogelijk ophoudt. Maar dat is soms gemakkelijker gezegd
dan gedaan. Praten is de eerste stap. Dat kan met een volwassene of een vriend
zijn, maar het kan ook anoniem via een bericht per mail of op het forum van
Awel.
·
Vul alle velden boven het
tekstgedeelte correct in;
·
Zorg voor een gepaste
aanspreking en slotformule;
·
Kies voor gepast (formeel) taalgebruik
en vermijd spelfouten;
·
Leg je situatie uit;
·
Vraag om advies.
Vraag 4:
Onderzoekers
van de Universiteit Gent ondervroegen 9566 leerlingen. In 2010 werd nog 24,5
procent van de leerlingen minstens één keer in twee maanden gepest. Vier jaar
later was dat aantal gezakt naar 19,3 procent.
Bereken het aantal leerlingen
dat in 2014 minstens één keer per twee maanden gepest werd.
STAP 1: SCHATTING
Rond het percentage af tot op
een vijfvoud. Hoeveel krijg je dan?
Noteer dat afgeronde
percentage als een breuk.
Hoeveel leerlingen zullen
volgens jou dan naar schatting minstens eenmaal per twee maanden gepest worden?
STAP 2: BEREKENING
Bereken het exacte aantal
leerlingen dat minstens eenmaal per twee maanden gepest wordt:
Bereken het aantal leerlingen
dat in 2010 minstens één keer per twee maanden gepest werd.
STAP 1: SCHATTING
Rond het percentage af tot op een
vijfvoud. Hoeveel krijg je dan?
Noteer dat afgeronde
percentage als een breuk.
Hoeveel leerlingen zullen
volgens jou dan naar schatting minstens eenmaal per twee maanden gepest worden?
STAP 2: BEREKENING
Bereken het exacte aantal
leerlingen dat minstens eenmaal per twee maanden gepest wordt. (Pas op voor de
instinker!)Vraag 5:
Geloof
jij dat zo’n filmpje leerlingen kan overtuigen het verschil te maken tegen
pesten? ....................................................................................
Waarom
wel/niet?..............................................................................
..........................................................................................................
Geen opmerkingen:
Een reactie posten