woensdag 13 januari 2016

Pestkoppen zijn met minder

Pestkoppen zijn met minder

Goed nieuws: er worden almaar minder leerlingen gepest op school. Slachtoffers van pestgedrag durven er makkelijker over praten met hun ouders.

Onderzoekers van de Universiteit Gent hebben het pestgedrag in de Vlaamse scholen in kaart gebracht. Ze ondervroegen 9566 leerlingen in het secundair en in de derde graad van het basisonderwijs.
De resultaten zijn hoopgevend. In 2010 werd nog 24,5 procent van de leerlingen minstens één keer in twee maanden gepest. Vier jaar later was dat aantal gezakt naar 19,3 procent.

Geen taboe
‘Er zijn ook minder pestkoppen’, zegt onderzoeker Gie Deboutte. ‘Het aantal leerlingen dat meermaals per week anderen pest, is op vier jaar tijd met 30 procent gedaald. Dat is een mooie evolutie.’
Volgens Deboutte is pesten niet langer een taboe: ‘Er wordt meer over gepraat, thuis en in de klas. Scholen besteden er meer aandacht aan. Zodat er minder wordt gepest.’

LEES MEER

Hardleers
Toch is er nog altijd een groep leerlingen die erg vaak het slachtoffer worden van hardleerse pestkoppen. ‘Die groep heeft extra aandacht nodig’, zegt Gie Deboutte.
De Vlaamse Week tegen Pesten is alvast een goed voorbeeld van hoe het wél kan. Dit jaar staat de strijd tegen pestgedrag in de kijker van 30 januari tot 5 februari. In nogal wat scholen en ook bij de jeugdbeweging worden in die periode allerhande acties op touw gezet.

Brullie
Jongerenzender Ketnet draagt zijn steentje bij met de ‘Move tegen pesten’. Ketnet-wrapster Sien en stand-upcomedian William Boeva roepen alle kijkers op om een brullie te worden: iemand die het uitschreeuwt tegen pesterijen. Op donderdag 4 februari volgt een liveshow op Ketnet.
Vraag 1:
a) Ben jij ooit al eens getuige geweest van een pestsituatie? (op school of elders) ..............................................................................................
b) Zo ja, wat heb je toen gedaan?...........................................................
..........................................................................................................
c) Wat zou jij doen als iemand op school jou pest?
..........................................................................................................

.......................................................................................................... 
Vraag 2:

Surf naar de website http://www.praatoverpesten.be/ vanuit het standpunt van de jongere om de volgende opdracht op te lossen.
Er zijn enkele grote verschillen tussen plagen en pesten.
Probeer het verschil tussen plagen en pesten uit te leggen aan de hand van dit schema.
PLAGEN

PESTEN

ó



ó



ó



Het pesten is ondertussen al sterk geëvolueerd. Naast het klassieke pesten bestaan er ondertussen ook nieuwe vormen van pesten. Som er drie op en geef een beetje uitleg.
·        ..................................................................................................
..................................................................................................
·        ..................................................................................................
..................................................................................................
Vraag 3:
 Natuurlijk wil je dat het pesten zo snel mogelijk ophoudt. Maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Praten is de eerste stap. Dat kan met een volwassene of een vriend zijn, maar het kan ook anoniem via een bericht per mail of op het forum van Awel.
Verzin een pestsituatie en stuur een mailtje naar Awel (brievenbus@awel.be).
·         Vul alle velden boven het tekstgedeelte correct in;
·         Zorg voor een gepaste aanspreking en slotformule;
·         Kies voor gepast (formeel) taalgebruik en vermijd spelfouten;
·         Leg je situatie uit;
·         Vraag om advies.



   
Vraag 4:      


Onderzoekers van de Universiteit Gent ondervroegen 9566 leerlingen. In 2010 werd nog 24,5 procent van de leerlingen minstens één keer in twee maanden gepest. Vier jaar later was dat aantal gezakt naar 19,3 procent.
Bereken het aantal leerlingen dat in 2014 minstens één keer per twee maanden gepest werd.
STAP 1:     SCHATTING
Rond het percentage af tot op een vijfvoud. Hoeveel krijg je dan?
Noteer dat afgeronde percentage als een breuk.
Hoeveel leerlingen zullen volgens jou dan naar schatting minstens eenmaal per  twee maanden gepest worden?
STAP 2:     BEREKENING
Bereken het exacte aantal leerlingen dat minstens eenmaal per twee maanden gepest wordt:


Bereken het aantal leerlingen dat in 2010 minstens één keer per twee maanden gepest werd.
STAP 1:     SCHATTING
Rond het percentage af tot op een vijfvoud. Hoeveel krijg je dan?
Noteer dat afgeronde percentage als een breuk.
Hoeveel leerlingen zullen volgens jou dan naar schatting minstens eenmaal per twee maanden gepest worden?
STAP 2:     BEREKENING
Bereken het exacte aantal leerlingen dat minstens eenmaal per twee maanden gepest wordt. (Pas op voor de instinker!)

Vraag 5:     

Bekijk het filmpje op www.ketnet.be/brul-tegen-pesten.
Geloof jij dat zo’n filmpje leerlingen kan overtuigen het verschil te maken tegen pesten? ....................................................................................
Waarom wel/niet?..............................................................................   
..........................................................................................................    
        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verkeersveiligheid

Bekijk onderstaande filmpjes: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/09/-getuigen--families-en-politie-helpen-geeft-zin-aan-de-dood-van...